Difficulté à se sentir un locuteur compris -Difficulty to feel as a well-understood speaker

Click here to read the english version

Pour s'engager pleinement dans une interaction, les locuteurs doivent avoir confiance dans leur potentiel à produire du langage afin d'être compris des autres.

Beaucoup d'élèves des classes du dispositif LittéraT'ED ne semblaient pas avoir pris pleinement conscience de ce potentiel à être un "locuteur" même avec peu de mots. Ils n'initiaient pas une interaction, semblaient ne pas se rendre compte de leur pouvoir à énoncer, à dire, à être entendu du fait de leur peu d'habileté à prononcer des mots ou des phrases complètes.

L'usage du langage oral comme seul média pour interagir semblait restrictif et peu aidant pour eux.

Pour autant, ce statut de locuteur est indispensable à ressentir et acquérir pour pouvoir développer plus aisément son langage oral et son engagement au sein des interactions.

Plusieurs médias peuvent aider

• à soutenir cette posture de locuteur et
  • à être compris.

Face à cette difficulté le besoin suivant a été identifié "être mis en situation d'expérimenter une situation énonciative ".

English version

In order to fully engage in an interaction, speakers must be confident they have the potential to produce language in order to be understood by others.

Many students in classes using the LittéraT'ED program did not seem to have fully realized this potential to be a "speaker" even with few words. Because of their limited ability to pronounce words or complete sentences, they did not initiate an interaction and seemed not to realize their power to enunciate, to say and be heard

The use of oral language as the only medium to interact seemed restrictive and unhelpful to them.

However, it is essential that one feels and then acquires this speaker status so as to develop more easily one’s oral language and one’s engagement within the interactions.
Several media can help.

• To support this speaker posture and
  • To be understood.

Faced with this difficulty the following need has been identified "to be put in a situation to experience an enunciative situation".